HTML

balansz

Angliába szakadva, hol az informatika, hol a tánc világában elveszve.

Friss topikok

  • FacebbokerPro: érdekes levezetése volt ez az eseményeknek :D (2012.12.09. 22:30) Mobil nélkül...
  • Judit77: ...Például ránk mindkét ok vonatkozik. Az érzelmi ok is, vagyis hogy menekültünk Magyarországról, ... (2011.03.30. 00:03) Szakmai tapasztalat otthoni értéke
  • Ecsedy Áron: @psuba: Köszi! Igazából amúgy már most az történik amit mondtál (kézbevétel). Pénz még lenne, csak... (2009.12.12. 03:38) Ördögi kör
  • veny: 2 hónapja se blog, se balansz, se bullshit. Mi lesz így velünk? :) (2009.04.14. 16:10) eMagyarorszag bullshit
  • veny: A nem olcsó és a drága azért szerintem nem ugyanaz... Luka sajnos határozottan drága, mind magya... (2009.02.01. 09:31) Gargalizáld

Random Flickr képem

Sztrájkmentes karácsony

2008.12.31. 19:38 :: psuba

Igen, nem tévedés, hosszas hallgatás után újabb bejegyzés. A szünet okait nem firtatva (mondom NEM firtatva! Na jó, lusta voltam... illetve nem, de a többi az kifogás vagy senkit nem érdekel) maradjunk annyiban, hogy az újévi fogadalmam viszonylag egyszerűen kitalálható.... lenne, ha tennék újévi fogadalmakat. De nem szoktam, úgyhogy legyen elég annyi, hogy van a tarsolyomban jópár téma amiről írhatnékom van, aztán meglátjuk mi lesz belőle.

Kezdjük mindjárt azzal, hogy a karácsonyt hosszas családi egyeztetések után végül itthon Magyarországon töltöm. Innentől a kérdés persze az volt, hogy akkor mégis hogyan jöjjek haza, és a végeredmény az lett, hogy autóval jöttem. Na ennél a pontnál szokott mindenkinek megnyúlni az arca, szóval hagyok 1 percet amíg keresgéled az álladat a padlón kedves olvasó....

...

...

Megvan? Nagyszerű. Na szóval nem repülővel jöttem, hanem szépen a kb. 1800 km-t kocsival. Ezt most lehetne indokolni ha akarnám, hogy miért is lett így (hugica + féjura Frankfurttól csatlakozott, sokba került volna a repülőjegy, így lehet több mindent szállítani, például az évi válogatott magyar borokat és házi kolbászt majd Anglia irányába, nem beszélve a szép nagy vitorlásmodellről amit eddig még nem sikerült kivinni mert ahhoz túl nagy volt), mindenesetre ahogy közeledett az utazás ideje és olvasgattam a mindenféle hírforrásokat, egyre elégedettebben konstatáltam, hogy szerencsés választásomnak köszönhetően azon kevesek közé fogok tartozni megérkeztemkor, aki tud közlekedni.

És itt térnék rá a témafelvetésre.

Reptéri sztrájk - Ennek a lightos verzióját már egyszer megtaláltam, akkor csak kb. fél órát vártunk a terminál előtt, mert a sztrájk miatt nem akarták odahozni a lépcsőt. Pedig mondtam én, hogy leugrom a betonra, de ez nem tetszett a személyzetnek (lásd még: health & safety amiért az angolok odavannak). Na jó nem mondtam semmit, kukán várakoztam a másik 200 utassal amíg megérkezett a lépcső - mindenesetre most örültem, hogy nem kellett azon parázni, vajon elindul-e egyáltalán az a járat amire jegyet foglaltam (volna), és ha igen késik-e (és mennyit). A bőrönd méricskélésről meg most ne is beszéljünk. Azt azért megjegyezném, hogy ez a sztrájk pont olyan sztrájknak tűnik nekem mint amelyik normális (értsd: a munkavállalók mást akarnak, mint a munkaadó és az érdekük érvényesítéséért harcolnak), bár azért külső szemmel kicsit furának tűnik, hogy a Budapest Airport elég magas díjai (amit felteszem a magas költségalap okoz) esetében a dolgozók nem azon gondolkodnak, hogy hogyan ússzák meg inkább a létszámleépítést, merthogy munkaadói szemszögből a reptér versenyképességének ez egy nem elhanyagolható szempontja. Hogy csak egy dolgot mondjak, a legtöbb reptéren (inclusive mondjuk Luton) annyi távolságra simán sétáltatják az utasokat, mint amit a Budapest 1. terminálon buszoztatnak. Ezen az angol utasok jót szórakoznak, de üzemeltetői szemmel legalábbis fel lehetne tenni a kérdést, hogy ugyan miért kell buszvezetőket, buszokat és azok üzemeltetési költségét fizetni, arról nem is beszélve, hogy ez egyébként még időben is tovább tart így. (Igen, tudom, a biztonság fontos azaz ne hagyjuk össze-vissza kószálni a reptér területén az utasokat, de ha Lutonban és sok más reptéren meg tudták oldani akkor nem hiszem el, hogy itthon nem lehetne.)

Nos tehát ha megúsztuk a repülést, akkor még mindíg közlekedni kéne megérkezésünk után Budapesten. Mára már normalizálódott a helyzet, de induláskor még nagyon úgy nézett ki, hogy a BKV-sztrájk a következő próbálkozás arra, hogy itthoni közlekedési lehetőségét ritkítsa azoknak, akik hazarepülnek. Így aztán vígan konstatáltam, hogy nem is volt olyan rossz ötlet arra gondolni, hogy itthon tartózkodásomkor saját erőművel oldjam meg utaztatásomat a városon belül.

Itt pedig egyben válaszolnék mindenkinek a megjósolható (nem vagyok gondolatolvasó, de miután már kb. 5-en megkérdeztétek, felteszem elég általános) kérdésre: Nem, nem fura itthon jobbkormányos autót vezetni. Igazából jót szoktam kuncogni a döbbent tekinteteken, miszerint miért nem ül senki a bal oldalon ebben a Skodában? (Kivéve persze amikor igen). Egyedül a parkolóházakba való be- és kijutás a furcsa, mert olyankor bizt. öv kikapcs, kézifék be, váltón és jobb ülésen átmászik, jegy elvesz, visszamászik, kézifék kienged mozdulatsort kell eljátszani ami annyira nem kényelmes és nem is gyors. Viszont rájöttem, hogy vannak segítőkész parkolóőrök, akik ilyenkor odajönnek (megathanx). Ettől eltekintve pontosan ugyanúgy kell vezetni, mint Angliában. Ja, tudom, az út másik oldala. Az mindegy, csak menni kell a többi autó után és meg van oldva a dolog.

Ami a BKV sztrájkot illeti, igyekeztem utánanézni nem egy helyen a pontos követeléseknek, bár eddig még igazán jó leírást nem találtam, de azt meg kell vallanom, hogy a sok sztrájk közül ez az egyetlen amivel az eddigi ismereteim alapján szimpatizálok. Ugyanis ha jól értem itt nem igazán a fizetésemelés a fő téma, hanem a közlekedő gépjárműpark minősége, egészen pontosan annak katasztrófális és sokszor veszélyes volta. Igaz, azt már kevésbé látom, hogy a sztrájk voltaképpen miképp veheti rá a budapesti önkormányzatot és a BKV-t, hogy értelmesebben rendezze a hosszú távú fejlesztési terveket és a támogatási rendszert elsősorban (azaz, hogy nagyobb részben támogassa a BKV költségvetését az önkormányzat). Akár jogos ez a követelés, akár nem (legalábbis vita tárgya), de azt gondolom ez legalább annyira a BKV vezetésének és Budapest lakosságának a gondja, mint a BKV dolgozóinak, tehát nem igazán érzem azt, hogy pont a munkavállalói érdekvédelem talaján, sztrájkkövetelésként célszerű ilyen követelést megfogalmazni. Nem a munkavállalókkal megegyezve lehet ugyanis erre megoldást találni, és így egy ilyen érv alapján tetszőleges ideig el lehetne húzni egy sztrájkot - mmásik oldalról nézve pedig ha feladják a szrtájkot akkor vajon milyen nyomatékot is adott ez a követelésnek, ha az nem teljesült?

És akkor eljutottunk a harmadik, legfájóbb sztrájkhoz.

Bár sokat nem utazom vonattal (Magyarországon), de például a (még bejegyzésre váró) Preszilvesztrális Fibrinogén Börgöny esetén MÁV utazóvá minősülök át évről-évre. Ez amúgy egy túra amit minden évben barátaimmal teszünk meg immár 14 éve (na jó én nem voltam ennyiszer de a túra az volt), most konkrétan a szervezkedést komolyan befolyásolta, hogy senki nem tudta, lesznek-e vonatok, és ha igen, hol, és mikor... Itt is segített az autó, Hutyi barátom a biztonság kedvéért össze is gyűjtötte, hogy ki kit tud elvinni Királyrétig, ha arra lenne szükség (nem volt, erről majd később).

A VDSZSZ és egyéb vasúti dolgozói szakszervezetek által immár rendszeresen szervezett sztrájk amúgy nem azért fáj leginkább, mert engem személy szerint akadályoz. Ha úgy tetszik alapelv szinten zavar. Alapvetően gondom van azzal, hogy az egész szervezet működése annyira elmaradott, ezer sebből vérző, hogy amikor ennek a tetejébe lehetetlen és szűklátókörű követelésekkel állnak elő a szakszervezetek újra meg újra, akkor vajon miért nem lehet ebben az országban valakinek végre előállni, és értelmesen elmagyarázni, hogy ez így mekkora értelmetlenség, és hogy senkinek de senkinek az érdekét nem szolgálja ez a munkabeszüntetés. Az már "csak" hab a tortán, hogy az újra és újra előálló sztrájkhelyzettel még mindíg nem tud mit kezdeni a MÁV Start, nincsen sem elégséges tájékoztatás (ez főleg Angol összehasonlításban feltűnő), sem megfelelő alternatív vagy csökkentett szolgáltatás tervezés, sem a normális üzem helyreállítása nem történik profi módon. Mondhatjátok, hogy engem ez miért izgat, nos csak azért, mert attól tartok, hogy nagyon jellemző az ország nem kis részére, és jó néhány szereplő tehetetlenségét mutatja, akár iparágtól függetlenül - márpedig én azt szeretném, ha itt egy jól működő ország alakulgatna ki szépen lassan, amibe öröm lesz hazatérni akár ideiglenesen akár véglegesen...

u.i.: a BKV sztrájk képe innen van, a reptéri innen, a MÁVos meg innen. Csináltam volna magam képet, ha nem késem le őket.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://i-mrc.blog.hu/api/trackback/id/tr15850818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

veny 2009.01.05. 10:18:55

Reptérileg maxi egyetértünk. Egy csóka (valamelyik légitársaság részirül) nyilatkozta a múltkor, hogy a BA-n kb. kétszer annyian dolgoznak ma, mint egy ilyen forgalmú ojrópai reptéren szokásos. Ha így nézzük, megdöbbentően hatékonyak az ottani szakszervezetek... :)

BKV: Itt megint egyetértünk, tök jogos a felvetés, de nem biztos, hogy a sztrájk a jó forma hozzá. Mentségül szolgálhat esetleg, hogy végül nem lett sztrájk... :)
Amúgy a valódi megoldás szerintem az önkormányzati feladatok és hatáskörök törvényi kiterjesztése lenne, és ehhez rendelve az adó nagyobb részét kellene helyben hagyni. 2/3-os törvényről van szó, innentől nyugodtan beszélgethetünk róla...

MÁV: Itt egyértelműen az az ábra, hogy a számos vasutas szakszervezetek közül egy nekiállt politikust játszani, és ez pont elég ahhoz, hogy az amúgy is épphogy muzsikálgató cég hasra essen. Az infrastruktúra és a szervezeti modellek nagyrészt a XX. sz. első feléből valók, ráadásul "érdekes módon" épp a vasutasok a legnagyobb ellenfelei a korszerűsítésnek. Tán pont azért, mint a reptériek...

Van egy egész jó iromány emitt ni: index.hu/velemeny/jegyzet/vasutnelkul/

psuba 2009.01.12. 12:18:18

Na tessék...
index.hu/politika/belfold/budapest/bkv7424/
Nem akarok hosszan elmélkedni, mert a cikkben idézett számok összefüggéseit nem ismerem, de az egyértelműen látszik, hogy egy ilyen bonyolult átalakításról ennyiből nem lehet megállapítani, hogy vajon jó ötlet-e. Azt mondjuk kifejezetten idegesítőnek tartom, hogy látszólag sokat mondanak (sok-sok szám), csak azért, hogy az állításukat ("ettől majd jobb lesz!") látszólag alátámasszák. Mert mi más értelme lenne a számok közlésének? Csakhogy a számok éppen ezt nem teszik meg, mert összefüggéstelenek, és főleg az alapállítást nem igazolják (igaz, cáfolni sem cáfolják)... Lásd még a korábbi cikkem a tánc és olimpia kapcsolatáról és az olasz szövetségről.
Ezért sztrájkoltak a BKV-nál? Hogyan fogják ezt eldönteni?
süti beállítások módosítása